W niniejszej pracy postawiliśmy nową hipotezę dotyczącą natury fal mózgowych i fal Schumanna. Interakcja fal Schumanna z ludzkim mózgiem stanowi o istotnych procesach psychicznych. W tym celu sformułowaliśmy równanie Kleina-Gordona dla fal Schumanna i jednocześnie dla fal mózgowych. Pokazujemy, że dwa nowe parametry wysoka bariera potencjału i czas relaksacji opisują interakcję fal Schumanna z ludzkim mózgiem. Oddziaływanie to jest regulowane nierównością typu Heisenberga. Zakładając relaksację mózgu rzędu 1 s otrzymujemy wysokość bariery potencjału ludzkiego mózgu rzędu 10(-15) eV. Taką samą wartość otrzymaliśmy w naszych wcześniejszych pracach dla temperatury mózgu i fal Schumana.
1 Wprowadzenie
Ludzka świadomość przeszła przez kilka różnych permutacji na przestrzeni dziejów. Te zmiany strukturalne zostały udokumentowane i poparte bogactwem danych antropologicznych, mitologicznych, lingwistycznych, artystycznych, filozoficznych i naukowych.
Ludzki mózg nie zmienił się od ponad 200 000 lat; mimo to istoty ludzkie rozwinęły się w języku, sztuce, technologii i kulturze. Rozwój ten nadał ludziom unikalną tożsamość, która znacznie różni się od jakiegokolwiek innego gatunku na naszej planecie. Obecnie w teorii nie ma zgody co do tego, w jaki sposób i dlaczego świadomość zmieniła się w czasie; istnieją jednak przytłaczające dowody na to, że ponownie się zmienia.
W książce The Ever Present Origin, Jean Gebster [Gebster, 1983] przedstawia teorię, która śledzi postęp i późniejszą „mutację” świadomości od wczesnych hominidów do współczesnego człowieka i w przyszłość. Te zmiany w świadomości, według Gebsera, występują z powodu ciągle zmieniającego się związku istot ludzkich z przestrzenią i czasem.
Gebser argumentuje, że ludzka świadomość jest w okresie przejściowym; jeśli zatem świadomość zmutowała w przeszłości, to zgodnie z prostą logiką zmutuje ponownie. Książka Gebsera skutecznie kronikuje te zmiany w świadomości. Poprzez swoje badania nad minionymi epokami ludzkiej historii, Gebser identyfikuje cztery poprzednie struktury świadomości: Archaiczną, Magiczną, Mityczną i Psychiczną. Stwierdza również, że istoty ludzkie są w trakcie mutacji w nową strukturę, którą nazwał świadomością integralną.
Istnieje bezpośredni związek między tymi „strukturami” świadomości a określonymi korelującymi z nimi stanami fal mózgowych.
To wzajemne powiązanie sugeruje, że ludzki mózg dostosowuje się do nowej struktury poprzez dodanie odpowiedniej fali mózgowej, która pomaga w wyjaśnieniu i interpretacji nowego świata. Sugeruje to, że wyższe fale mózgowe w znanym spektrum były jeszcze uśpione i niedostępne dla wczesnych ludzi, a wraz z mutacją nastąpiło wzajemne rozwijanie się fal o coraz wyższej częstotliwości. Określenie to ujawnia również głęboki związek między rozwojem człowieka a rozwojem całego gatunku, rzucając nowe światło na symetryczną rekapitulację ontogenezy i filogenezy.
W oparciu o dane z modelu Jeana Gebsera, archaiczna struktura świadomości jest bezpośrednio powiązana z falami mózgowymi Delta. Co więcej, magiczna struktura jest powiązana z falami mózgowymi Theta, mityczna struktura z falami mózgowymi Alfa, a mentalna z falami mózgowymi Beta.
Sugeruje to, że nowej strukturze na horyzoncie, która jest uważana za świadomość integralną, będzie towarzyszył jej własny zestaw wzorców fal mózgowych, tych z pasma fal Gamma.
Istoty ludzkie nabyły częstotliwości fal mózgowych w zakresie Beta (świadomość).
Udowodniono, że te fale mózgowe dominują na różnych etapach rozwoju. Istoty ludzkie uzyskają również dostęp do oscylacji Gamma jako dominującej częstotliwości, która pozwala na wyższe poznanie umysłowe i synchronizację neuronów. Pozwoli to „zintegrować” ze sobą inne stany fal mózgowych; tworząc to, co filozof Sri Aurobindo nazwał Nadumysłem. Gdy system ten zostanie w pełni uruchomiony, umożliwi przejrzystą wizję ludzkiej historii, przeszuka linie podziału na przeszłość i przyszłość oraz zapewni całkowitą jasność rozwoju świadomości. To z kolei odkryje przed każdym człowiekiem sens życia.
Archaiczna struktura, na którą istnieje bardzo niewiele dowodów, może być uważana za całkowicie niezróżnicowany stan, w którym ludzie i natura są połączoną tożsamością. Gebser twierdzi, że ta struktura świadomości była identyczna z biblijnym rajem i pierwotną całością. Należy jednak pamiętać, że ten rajski stan nie był świadomym niebem, ale raczej nieświadomym piekłem. Gebser wiąże tę strukturę z wczesnymi hominidami i nieświadomym stanem głębokiego snu.
Pojawienie się struktury magicznej było przede wszystkim przejściem od zerowymiarowej niezróżnicowanej tożsamości do jednowymiarowej połączonej jedności. Na tym etapie wczesnego rozwoju tożsamość z archaiczną świadomością zaczęła słabnąć. Mężczyźni i kobiety zaczęli oddzielać się od uścisku natury i zamiast tego widzieli siebie w zestawieniu z organicznym tłem. W tym okresie prehistorii istniało instynktowne łączenie się w grupy. Ludzie tego okresu zaczęli tworzyć zwarte społeczności, które łączyły się w pary, polowały i chroniły się nawzajem przed spustoszeniami natury. Okres ten jest najbardziej znany z malowideł jaskiniowych.
Po części obrazy te mówią wiele o świadomości w tamtych czasach. Jeden ze słynnych obrazów przedstawia scenę polowania na bizona, w której wszystkie strzały są skierowane w stronę uciekającego bizona. Według Gebsera scena ta reprezentuje magiczną jedność, ponieważ w rzeczywistości myśliwi, bawoły i strzały są częścią zjednoczonego pola, w którym słabo oświetlona świadomość rozprzestrzenia się po świecie w grupowe ego.
Tak jak struktura archaiczna była wyrazem zerowymiarowej tożsamości i pierwotnej całości, a struktura magiczna wyrazem jednowymiarowej jedności i połączenia z naturą, tak struktura mityczna jest wyrazem dwuwymiarowej biegunowości. Gdy istoty ludzkie pełniej wyodrębniły się z natury, a świadomość zaczęła zamieszkiwać w jednostce, nastąpiła ogromna zmiana w sposobie, w jaki działały w świecie. Nacisk dla nich zmienił się z bycia w świecie na posiadanie świata. Okres ten jest najbardziej znany z narodzin mitu. Te kosmogoniczne historie opowiadają o pochodzeniu ludzkości, przodkach, rodzicach, a także o wiecznych postaciach rodzicielskich, które pojawiły się w postaci bogów i bogiń.
Wraz z nadejściem tego nowego światopoglądu, ludzkość została tak skutecznie usunięta z uścisku natury, że po raz pierwszy była w stanie ją zobaczyć, zbadać i w pewnym sensie zmierzyć, wykorzystując ją na swoją korzyść. Okres ten jest synonimem narodzin rolnictwa w Egipcie, powstania systemu kalendarzy w cywilizacji Majów i narodzin religii kontemplacyjnych na całym świecie. Warto zauważyć, że Gebser utożsamia również tę strukturę z początkiem zapisanej historii, a więc początkiem czasu w świadomości. Podczas gdy, według Gebsera, wyzwalająca walka z naturą w strukturze magicznej doprowadziła do oderwania się od natury i elementarnej świadomości świata zewnętrznego, struktura mityczna doprowadziła do pojawienia się świadomości wewnętrznego świata duszy i nosiła piętno wyobraźni.
Zaledwie pięćset lat temu, w okresie renesansu, nastąpiła kolejna wyraźna reorganizacja świadomości; odkrycie perspektywy w malarstwie, które otworzyło trójwymiarowość przestrzeni. Okres ten, który Gebser uznał za strukturę mentalną, oznaczał narodziny Ego, symbolizowanego przez narcystyczną i materialistyczną postawę, która stała się synonimem współczesnej kultury i społeczeństwa. Odkrycie perspektywy przyniosło również czasowi jego współczesną dojrzałość. Zanim pojawiła się struktura mentalna, cykliczna natura wszechświata była skrupulatnie obserwowana. Pory roku zostały zmapowane, a rolnictwo kwitło. Istniał jednak inny wyraźny, ale ukryty podział czasu, ponieważ dni i noce polarne oraz kalendarz cykliczny zostały podzielone na kolejne proporcje godzin, minut, a nawet sekund.
Ten podział czasu, ten wymierny pomiar chwil, przyniósł ze sobą wiele innych metod pomiaru, a mianowicie nauki o świecie. Gdy czas został ustanowiony i opanowany, ludzkość przystąpiła do mierzenia i etykietowania świata, aż wszystko i wszyscy w nim zostali posegregowani. To odcięcie pierwotnej archaicznej całości, jednowymiarowej magicznej jedności, a nawet dwuwymiarowej mitycznej biegunowości, dało początek trójwymiarowej mentalnej dwoistości. Dwoistość ta skutecznie przyjęła biegunowe komplementy i uczyniła je diametralnymi przeciwieństwami. Tak więc cykl dnia i nocy ustąpił miejsca dialektycznemu powiedzeniu „różne jak noc i dzień”. Czas został również podzielony i uprzestrzenniony na przeszłość, teraźniejszość i przyszłość… trzy znane wymiary codziennego życia.
Obecnie, według Gebsera, ludzkość zbliża się do fazy niedoboru struktury mentalnej. Kiedy struktura świadomości nie nadaje się już do przetrwania, nowa „mutacja” o większej złożoności i organizacji zajmie jej miejsce. Gebser podkreśla słowo mutacja zamiast ewolucja. W modelu Gebsera świadomość nie jest procesem biologicznym związanym prawami doboru naturalnego i postępu, ale raczej zjawiskiem duchowym, które zawsze istnieje i jest zawsze obecne. To, co ma nadejść w przyszłości, Gebser określa mianem integralnej struktury świadomości. Struktura ta będzie poza przestrzenią, poza czasem i poza czysto mentalnymi koncepcjami naszego współczesnego / postnowoczesnego świata. Ta unikalna struktura, według Gebsera, będzie miała zdolność do uczynienia innych struktur przezroczystymi, integrując je w ten sposób i udostępniając je świadomości.
Ewolucja dużego, złożonego mózgu była cechą definiującą ludzką linię – chociaż rozmiar ludzkiego mózgu nie zmienił się w ciągu ostatnich 200 000 lat. Więc co to jest, że ewoluowało? Patrząc ponownie uważnie na model świadomości Gebsera, istnieją wyraźne korelacje między opisem struktur świadomości a opisem stanów fal mózgowych. Na przykład, jeśli archaiczna struktura świadomości i stan fal mózgowych Delta są postrzegane jako amalgamaty siebie nawzajem, zaczyna to rzucać światło na możliwe wewnętrzne działanie świadomości i ewolucji.
Najważniejszą cechą definiującą tę tezę jest to, że podczas archaicznej struktury dominującym stanem fal mózgowych dostępnym dla wczesnych ludzi była fala delta. Wraz z mutacją innych struktur świadomości w wyniku niedoboru, ludzki mózg ewoluował, uzyskując dostęp do innych wzajemnie wspierających się fal mózgowych. Te nowe fale mózgowe pozwoliłyby ludziom nie tylko przystosować się i przetrwać, ale także stworzyć mentalną mapę każdego nowego świata, w którym mutowali.
Teraz, biorąc pod uwagę poprzednie kolejne dodatki fal mózgowych aż do struktury mentalnej, to zgodnie z prostą logiką można postulować, że nowa fala mózgowa stanie się dominująca w nowo powstającej strukturze integralnej. Opierając się na dowodach, nową falą mózgową będzie niedawno odkryta fala mózgowa Gamma.
2 Fale mózgowe i świadomość
Teoria ta jest częściowo oparta na analizie porównawczej ontogenetycznego i filogenetycznego rozwoju struktur i funkcji mózgu, ewolucji różnych spektrów fal mózgowych i ich korelacji z różnymi strukturami świadomości.
Powszechnie wiadomo, że mózg jest organem elektrochemicznym; naukowcy obliczają, że gdyby wszystkie 10 miliardów połączonych ze sobą komórek nerwowych rozładowało się w tym samym czasie, pojedyncza elektroda umieszczona na ludzkiej skórze głowy zarejestrowałaby około 5 milionowych do 50 milionowych wolta. Mimo że ta moc elektryczna jest bardzo ograniczona, występuje w bardzo specyficzny sposób, który jest charakterystyczny dla ludzkiego mózgu. Aktywność elektryczna pochodząca z mózgu jest wyświetlana w postaci fal mózgowych. Te fale mózgowe są mierzone za pomocą procesu zwanego elektroencefalografią lub po prostu EEG, który polega na rejestrowaniu aktywności elektrycznej wzdłuż skóry głowy wytwarzanej przez odpalanie neuronów w mózgu.
Udokumentowano, że wymiary EEG u ludzi stale rosną wraz z wiekiem. Mówiąc prościej, doświadczenia gromadzone w mózgu z biegiem czasu tworzą zespoły komórek korowych. Te zespoły komórek powodują większą złożoność organizacyjną w całym mózgu, która wymaga do działania fal mózgowych o wyższej częstotliwości. Tak więc „mądrość starości” może znajdować swoją neurofizjologiczną podstawę w większej złożoności dynamiki mózgu w porównaniu z młodszym wiekiem.
Wykazano również, że pewne fale mózgowe dominują na określonych etapach rozwoju. Fale te powoli zwiększają się z czasem, aby dostosować się do różnych wyuczonych zachowań, a także rozwoju genetycznego. Poprzez ten rozwój rozwija się odpowiedni „światopogląd” lub obraz rzeczywistości. To właśnie ten obraz rzeczywistości Jean Gebser zrównał bezpośrednio ze swoimi strukturami świadomości. Idąc o krok dalej, całkowicie wiarygodne byłoby założenie, że jeśli ontogeneza tworzy się poprzez sukcesywne dodawanie fal mózgowych, to również odpowiadająca jej filogeneza powinna rozwijać się w ten sam sposób.
Model Schumana i fale mózgowe
[Na rys. 1. przedstawiamy nasze obliczenia widm. Warto podkreślić, że obie obliczone krzywe dają dość dobry opis zmierzonych częstotliwości fal Schumana i fal mózgowych [Marciak-Kozłowska 2013, 2015] W niniejszej pracy postawiliśmy hipotezę, że ludzkie fale mózgowe i fale Schumana są tymi samymi falami elektromagnetycznymi różniącymi się jedynie amplitudami. Co więcej, stosunek amplitud jest niezależny od częstotliwości.
Nasza hipoteza :
- Fale mózgowe i fale Schumanna są tymi samymi falami, przy czym fale Schumanna mają większą amplitudę.
- Fale mózgowe są wynikiem interakcji fal Schumanna z neuronami
W dalszej części rozważamy jednowymiarowe zjawiska przenoszenia fal Schumanna ( Marciak-Kozłowska, 2011). W monografii tej sformułowano hiperboliczne równanie główne dla zjawisk falowych Schumana
We wzorach (5) i (6) funkcje Jn(x) i In(x) są funkcjami Bessela [ Zauderer, 1989] Oba rozwiązania (5) i (6) wykazują domeny zależności i wpływu zmodyfikowanego równania Kleina-Gordona. Domeny te, które charakteryzują maksymalną prędkość, z jaką może poruszać się zakłócenie, są określone przez główne wyrazy danego równania (tj. wyrazy drugiej pochodnej) i nie zależą od wyrazów niższego rzędu. Można stwierdzić, że równania te i równanie falowe (dla m =0) mają identyczne domeny zależności i wpływu.
Wnioski
Człowiek jest zanurzony w polu elektromagnetycznym fal Schumana, które wpływają na współczesną ewolucję człowieka. Wydaje mi się, że fale Schumanna są nośnikami informacji o zasięgu, który na razie nie jest znany. Jedną ze wskazówek na istnienie tych informacji jest wpływ pola Schumanna na psychikę ludzi. W świetle naszych badań te zjawiska psychiczne są skorelowane z falami Schumanna ze względu na możliwą interferencję fal Schumanna i fal mózgowych – obie fale mają te same częstotliwości i prędkości = prędkości światła.
Janina Marciak-Kozłowska ; Institute of Electron Technology – Miroslaw Kozlowski; Warsaw Universiy , Warsaw,Poland